To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
VAG-PODKARPACIE.PL
Forum podkarpackich miłośników samochodów grupy VAG

INNE MARKI - Saab 9-5 Aero

Anonymous - 2013-08-27, 20:25
Temat postu: Saab 9-5 Aero
Witam ;-)

Jak już może niektórzy wiedzą od około dwóch lat nosiłem się z zamiarem sprzedaży ibizy, różnie to z tym bywało, sprzedawałem to za chwile się rozmyślałem itd. (w tym miejscu pozdrawiam Bartka, który przyjechał do mnie z pieniędzmi i umową, a ja powiedziałem że nie sprzedaje auta bo się rozmyśliłem) ;-)

Generalnie jakieś trzy miesiące temu zapadła decyzja o zakupie kolejnego auta. Bardzo poważnie rozważałem zakup jedynie trzech modeli samochodów (Mercedes C32 AMG, Volvo S60R lub Volvo S60T5 250-260KM), czwarte auto już od dłuższego czasu chodziło po głowie (Saab 9-3 Viggen). W ostateczności po ciężkich bojach z własnym myślami, zdecydowałem się zejść oczko niżej z finansowymi możliwościami, ale nie rezygnując jednocześnie z komfortu i wyposażenia. Jedyny samochód który spełniał moje kryteria to Saab 9-5 Aero MY00-04. Miał być czarny sedan w manualu jednak na rynku wtórnym takich aut nie ma za wiele (średnio w allegro po wpisaniu frazy 9-5 Aero wyskakiwało jedynie 5-6 sztuk aut na sprzedaż rozsianych po całym kraju). W końcu jednak po miesiącu poszukiwań i obejrzeniu czterech egzemplarzy udało się kupić takie auto, gówno ciekawe nie bite, nie malowane, w miarę zadbane i 100% oryginał.

Rok produkcji auta 2000 (rocznik modelowy MY01), silnik o oznaczeniu B235R (2.3T) i mocy 230KM, nadwozie kombi, kolor srebrny, na oryginalnych 17calowych kołach Aero tzw. sierpy lub klingony. Wyposażony w skórzaną, czarną tapicerkę, fotele regulowane w 9 płaszczyznach, samościemniające się lusterko wsteczne, tempomat, dwustrefowy klimatronik, podwójną i wysuwaną podłogę bagażnika, klimatyzowany schowek, regulowany podłokietnik, auto wyposażone w system nagłośnienia Saab Premium (7 głośników 150W + fabryczny wzmacniacz) itd. Samochód miał być wygodny, przestronny, w miarę dobrze wyposażony czyli taki typowy Daily Driver, którym można podróżować w ciszy i spokoju :-)

Poniżej dwie fotki auta:



Samochód wymagał dwóch drobnych napraw, wymiany przedniej szyby oraz przedniej tulejki prawego przedniego wahacza. Po wykonaniu wszystkich opłat rejestracyjnych wybrałem się na przegląd i ustawienie geometrii zawieszenia:



Diagności z Multimoto stwierdzili, że stan auta nie budzi najmniejszych zastrzeżeń więc mogłem zacząć przygotowywać samochód do eksploatacji. Wymieniłem więc wszystkie przewody podciśnieniowego na silikonowe o średnicy 3,2mm, wymieniłem zawory EVAP, wymieniłem kompletny, nowy system odmy od Professional Parts Sweden. Przy okazji wszystkich tych wymiana zrzucona i wyczyszczona została miska olejowa, oraz sprawdzono turbosprężarkę:



Pakiet startowy dla Saaba 9-5 miałem już więc za sobą, przyszła kolej na wymianę filtrów, oleju i świec. Zamontowane zostały o 1 stopień zimniejsze świece i tak przygotowanym autem wybrałem się na hamownię, wynik poniżej:



Auto hamowane 5 razy, za każdym razem 237-241KM i 367-372nm, więc parametry seryjne jak w katalogu z lekkim plusem ;-)

Jako, że silnik okazał się być zdrowy zdecydowałem się na tzw. Stage 1. Czyli program na 270-280KM i ~420nm + open SID (podgląd w czasie jazdy na takie parametry pracy silnika jak np. EGT, AFR, doładowanie, przepływy, temperatury itd.) + sprzętowe przyspieszenie przepustnicy.

Niestety nie udało mi się shmować ponownie auta, na autostradzie Saab odmówił posłuszeństwa (auto raz zgaszone już nie odpaliło). Turbosprężarka dmuchnęła 1.5 bara doładowania i niestety cała głowica poszła do góry wraz z nią rozerwało węża chłodniczego oraz przewód olejowy.

Zabieramy się za remont:




Zrobiona została kompletna głowica (nowe zawory, szklanki, planowanie itd.) do tego nowe panewki Kolbenschmidt, nowe pierścienie Kolbenschmidt i nowa metolowa uszczelka pod głowicę Erling.

Po miesiącu docierania okazało się, że silnik jednak się nie ułożył i trzeba rozbierać wszystko od nowa :-/

Na dzień dzisiejszy auto przygotowane jest pod projekt bimoto:


qbass - 2013-08-28, 00:13

zachciało Ci się grzebania w gównie...to jeszcze powiedz kto ci tak profesjonalnym strojeniem samochód załatwił ? tylko nie pisz że "sam się uszkodził" bo jakoś na serii wszystko było dobrze
tkaczu18 - 2013-08-28, 09:48

Fajne autko i wygodne tylko szkoda że się rozleciał ... Trzymam kciuki za postawienie go na nogi
Anonymous - 2013-08-28, 16:28

Klaudiusz nie chciałbym rozgrzebywać całej tej historii, nie do końca wiadomo gówno było przyczyną - prywatnie, w luźniej atmosferze możemy sobie pogdybać na ten temat ale na forum wolałbym uniknąć takich tematów ;-)

Nie chcąc już bawić się w kolejny remont, zleciłem firmie IMP Performance z Warszawy przygotowanie silnika zupełnie od podstaw.

W dniu wczorajszym właściciel firmy przywiózł mi go osobiście do Rzeszowa swoim prywatnym autem :-)



Jest to hybrydowa jednostka B234/B235R przygotowana na moce rzędu 400-450KM i około 600nm. Nawet nie będę próbował walczyć o takie mocy, ale wiadomo jak jest zawsze warto mieć jakiś margines bezpieczeństwa ;-)

Specyfikacja silnika:

-kpl nowy rozrząd
-nowe panewki główne,korbowodowe,oporowe
-nowe pierścienie
-nowe uszczelki
-nowe uszczelniacze przód/tył wału
-głowica splanowana (głowica z mojego auta)
-blok wyosiowany (Saab 9000)
-wał przepolerowany/nominał (Saab 9000)
-tłoki b234 (Saab 9000)
-korby b234 (Saab 9000)
-dekiel zaworów pomalowany proszkowo

Wywarzaniem układu korbowo-tłokowego zajęła się firma Krasnobrodzka Racing z Warszawy. Jest to silnik nr. 54 z tego gówno wiem wszystkie silniki poskładane do tej pory działają i mają się dobrze. Więc mam nadzieję, że i w moim aucie silnik będzie się dobrze sprawował ;-)

kleryk - 2013-08-28, 18:47

Ja pierdziu worek pieniędzy znalazłeś?
Lolo - 2013-08-28, 19:13

Fajne bo nietypowy, a z tym silnikiem będzie niepozorny zabijaka ;-)

ps. czesto Cie widze ostatnio ibi w Krasnem ;-)

Anonymous - 2013-08-28, 19:43

Łał, bardzo lubie saaby i fajnie ze taki rarytas na forumie jest. Jak z częściami zamiennymi i cenami ? Nie bałeś się o dostępność części po bankructwie saaba?
GOT_SPL - 2013-08-28, 19:44

przecież to bliźniak z vectra c wiec części też pod dostatkiem raczej
Anonymous - 2013-09-01, 08:33

Z dostępem do części nie ma raczej większych problemów, istnieją Autoryzowane serwisy gdzie można kupić nawet tak deficytowe elementy jak kompletny, nowy słupek silnika.

Wczoraj auto zrobiło pierwsze swoje pierwsze km na nowym silniku ;-)

Jakiś czas temu kupiłem poniższy zestaw do skóry:

http://www.saabix.pl/pl/p...-GT12-GT11/1509

Mogę śmiało polecić, podobnie jak Poorboy's Natural Look. Tym drugim środkiem czyściliśmy dwukrotnie dwa duże auta (Saab 9-5 i Audi A6, Audi łącznie z kanapą i fotelami) a niemal półlitrowej butelki ubyło ledwie 1/5 środka ;-)

Ponadto w ASO udało się kupić oryginalny, czwarty Cup Holder:



Przedwczoraj dotarło do mnie koło kompresji od Kinugawa Turbos:



Także możliwe, że za jakiś czas oryginalna turbosprężarka TD04HL-15T, zostanie rozwiercona i przerobiona na TD04HL-19T. Wirnik Kinugawa 19T jest o 4mm większy na średnicy niż oryginał (15T - 54mm, 19T- 58mm).

Poniżej jeszcze dwa zdjęcia obrazujące różnice pomiędzy tłokami B235R (Saab 9-5 Aero 2.3T), a B234 (Saab 9000).

Tłok B235R:


Tłok B234i:

-pawlo111 - 2013-09-01, 12:27

niezły sprzęt i wózek się zmieści i przycisnąć będzie czym 8-)
Anonymous - 2013-09-01, 18:57

furka fajna :D zrobiłbyś jakiś filmik 0-100km/h ;> ciekawy jestem :D
Anonymous - 2013-09-01, 21:27

grac3k napisał/a:
furka fajna :D zrobiłbyś jakiś filmik 0-100km/h ;> ciekawy jestem :D


Samochód w tej chwili się dociera, więc dosłownie muskam gaz i nie przekraczam 2500 obr/min. Auto będzie służyło mi do spokojnej jazdy, więc raczej nie pokuszę się o nakręcenie takiego filmiku. Poniżej możesz zobaczyć jak jeździ seria:

http://youtu.be/p_wxVjjR3x4

Jeden z forumowiczów zapytał mnie gówno oznacza podpis w temacie. Otóż wraz z Julkiem, który składał mi silnik, na starcie założyliśmy budżet na budowę silnika (50% zaliczki, reszta płatna przy odbiorze). Gdy już silnik został poskładany okazało się, że z naszego założonego budżetu zostało troszkę grosza, a Julek jako że jechał w okolice Rzeszowa przy okazji przywiózł mi silnik i nie wziął za to nawet złotówki :-)

Resztę pieniążków jakie zostały postanowiłem przekazać na rehabilitację małej Klary z Warszawy, dziewczynka już miała swój udział przy budowie kilku mocnych Saabów, a że nadarzyła się okazja, postanowiłem w jakimś tam stopniu pomóc ;-)

Stąd taki a nie inny podpis, a Klara miejmy nadzieję będzie obecna duchem na prawym fotelu mojego auta, aż do czasu gdy postanowię się z nim rozstać ;-)

Poniżej jeszcze krótki filmik obrazujący w czym rzecz:

http://youtu.be/novZjoG_2CE

Pozdrawiam :-)

Anonymous - 2013-11-02, 14:54

Ostatnimi czasy w aucie nastąpiło kilka zmian:

- Nowa oryginalna kaseta zapłonowa Bosch 3.7
- Nowy oryginalny zawór APC (odpowiednik N75 VW)
- Nowy czujnik położenia wału

Jeżeli chodzi o kosmetykę mającą jakiś tam wpływ na osiągi:

- Nowy filtr powietrza Pipercross



- Nowy, aluminiowy zawór DV od SIDa
http://allegro.pl/zawor-d...3642715910.html

Po tygodniu jazdy seryjnym autem, zdecydowałem się na lekki program (doładowanie 1,2 bara) który uzupełniłem sobie o kilka dodatkowych opcji ;-)

- Pomiar mocy i momentu obrotowego w czasie rzeczywistym
- Trzy tryby pracy silnika (Economy, Normal, Sport) obsługiwane przyciskami od radia
- Odczyt temperatury spalin (EGT) w czasie rzeczywistym
- Odczyt ciśnienia doładowania w czasie rzeczywistym
- Odczyt temperatury silnika, płynu chłodzącego oraz temperatury w dolocie w czasie rzeczywistym
- Odczytu z czujników spalania stukowego i gubionych zapłonów na poszczególnych cylindrach w czasie rzeczywistym
- Odczyty prędkości poszczególnych kół w czasie rzeczywistym
- Odczyty ilości błędów oraz kodów błędów w czasie rzeczywistym
- Odblokowana opcja "Aux" umożliwiająca podpięcie zewnętrznego czujnika np. sondy szerokopasmowej AFR i śledzenie odczytów na wyświetlaczu radia

Wszystkie parametry, po aktywacji wyświetlane na wyświetlaczu radia (wyświetlacz rozbudowałem o ponad 50 różnych parametrów, wymieniłem tylko część z tych które ustawiłem sobie tak aby były "pod ręką) ;-)

Ponadto przesunąłem seryjny ogranicznik prędkości z 250km/h na 280km/h, wyłączyłem drugą sondę lambda i zdjąłem ograniczniki momentu obrotowego oraz wyłączyłem opcję overboost wraz z jej ogranicznikami:



Ten sam los spotkał ograniczniki momentu obrotowego dla poszczególnych biegów ;-)



Auto póki gówno niestety jeszcze nie hamowane, komputer pokazał coś takiego:



Niestety seryjny komputer przy temperaturze w dolocie wynoszącej 40 stopni C cofa już zapłon, a po przekroczeniu 50 stopni C odcina doładowanie. Tylko to powstrzymuje mnie przed mocniejszym programem na okolice 300KM i 420nm ;-)

Także po zimie czeka mnie pewnie montaż jeszcze większego intercoolera ;-)

Shmatan - 2013-11-02, 15:14

Dobry kosmos można widzę urządzić - to wszystko programowo? czy trzeba było coś modyfikować w sprzęcie?
wtx - 2013-11-02, 20:51

faktycznie robi to wrażenie. troche wyobrazić sobie tego nie potrafię xD
wujek 2Pac - 2013-11-04, 02:33

Shmatan napisał/a:
Dobry kosmos można widzę urządzić


Dla tego właśnie współpraca miedzy Saabem a GM nie mogla się udać... Szkoda, ze marka odeszła w niebyt bo chyba jako ostatni robili samochody "po staremu".

erbete - 2013-11-04, 17:37

Przecież Saaba kupiła i wznowiła produkcję firma National Electric Vehicles Sweden...

Boroweq mogłeś jednak celować w 9-3 z 2.0t - B204, jest mniej awaryjny i mniej pali, a w moce mozna celowac jeszcze wyzsze... wiecej info nt http://www.coobcio.pl/?page_id=524

spec - 2013-11-28, 13:15

Te funkcje w komputerze są już fabrycznie i wystarczy odblokować czy trzeba dokładać nowy układ? Każdy komputer w saabie ma takie bajery?
Te dane to tylko wyświetlone cyferki?

Anonymous - 2013-12-08, 21:54

Erebet zakup 9-5 Aero był przemyślany, nie podjąłem tej decyzji pochopnie. Dlaczego nie 9-3 2.0T, w serii to auto jest naprawdę wolne (nie zdziwiłbym się gdyby Golf3 ABF był szybszy), dużo gorzej wyposażone niż 9-5 Aero. Trzeba się troszkę namęczyć żeby 9-3T 185KM jechało jak seryjne 9-5 Aero. Nie chciałem mocno modyfikowanego auta, w pewnym sensie modyfikacje zawsze ograniczają użyteczność samochodu. W 9-5 Aero kosmetyką można zrobić 280KM, użyteczność auta pozostaje bez zmian, a przy takiej mocy samochód na pewno nie będzie zawalidrogą ;-)

Całe życie jeździłem dieslami, przywykłem do dobrej reakcji na gaz, więc moment obrotowy, który już w serii wynosi 370Nm też nie był bez znaczenia.

Komputer już fabrycznie ma te wszystkie funkcje, wystarczy je tylko programowo odblokować. Nie każdy Saab ma takie funkcje, np. wspomniany wyżej Saab 9-3 2.0T nie ma takich mozliwości (pracą silnika steruje komputer Trionic 5, w którym można jedynie ustawić sobie procedurę startu). Wszystkie wymienione przeze mnie funkcje dostępne tylko dla komputera Trionic 7.

W aucie zagościł już setup zimowy (Hankook I'ce Bear 225/45r17):




Również programowo, obecnie został wgrany seryjny program na którym auto legitymuje się mocą 242KM i 374Nm:



Przykładowe funkcje komputera:



Wnętrze:





Podwójna i wysuwana podłoga bagażnika:



To byłoby na tyle ciekawostek ;-)

Anonymous - 2013-12-09, 21:40

powiem ci ze zakup bardzo fajny i auto jak za takie pieniadze nie dosc ze łądne i funkcjonalne to jeszcze szybkie i nie jednego sciganta zaskoczy jak zrobisz drobne mody godny nastepca ibizy ;)
Anonymous - 2013-12-14, 15:07

Odnośnie ibizy,

wczoraj wróciłem z Kanady, po powrocie do domu odebrałem pocztę i moim oczom ukazał się taki oto list:



Nie wiem gówno się stało, ale auto pewnie zostało rozbite :-/

artur_91.1991 - 2013-12-14, 15:16

no to pewnie było za szybko u tamtego kierownika i nie ogarnął...
ale gówno tu gdybać. szkoda fury bo zapier**

GOREK - 2013-12-15, 16:08

Widziałem Twojego sabika, ładnie wygląda na drodze, ale zatrzymuj się na pasach jak inni stoją, bo ta dziewczyna była na środku metr od Ciebie :P
Anonymous - 2013-12-15, 19:13

GOREK napisał/a:
Widziałem Twojego sabika, ładnie wygląda na drodze, ale zatrzymuj się na pasach jak inni stoją, bo ta dziewczyna była na środku metr od Ciebie :P


Zawsze się zatrzymuję, ale przyznaję się że wczoraj z pośpiechu nie zauważyłem i sam się przestraszyłem, chyba nawet bardziej niż dziewczyna która chciała przejść przez przejście :-/

Pierwszy raz zdarzyła mi się taka sytuacja na drodze, oby ostatni.

Wcisnąłem gówno prawda hamulec, ale gdy tylko włączył się ABS momentalnie puściłem pedał hamulca i zjechałem na bok bo i tak bym się nie zatrzymał.

Jednak jeżdżąc tym samochodem trzeba się pilnować to już nie jest ibiza, która potrafiła stawać praktycznie w miejscu.

GOT_SPL - 2013-12-15, 19:24

popraw heble i też będzie stawać a miejscu


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group