FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Grupy | Rejestracja Profil | Zaloguj 

Poprzedni temat «» Następny temat
mody AFNa gówno i jak aby było dobrze
Autor Wiadomość
Bruno
Uzależniony od postów


Samochód: C5 X7
Silnik: HDI
Imię: Adam
Pomógł: 52 razy
Wiek: 34
Dołączył: 12 Mar 2007
Posty: 4015
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2011-01-03, 21:55   mody AFNa gówno i jak aby było dobrze

pany jest sprawa
wiem że jest tu kilka kumatych osób i mam do was pytanie czy dysponując kwotą ok 3-3,5 tyś było by wstanie jakoś sensownie zmodzić motor AFN tak aby wyszło z tego ok 160 kucy??
jak ze sprzęgłem w takiej sytuacji??
prosił bym o opinie i ewentualną wycene gówno i jak
 
 
 
Lolo
Uzależniony od postów


Samochód: Golf R20
Pomógł: 122 razy
Wiek: 37
Dołączył: 21 Mar 2006
Posty: 4548
Skąd: R1
Wysłany: 2011-01-03, 22:34   

Turbina ASZ albo ARL - 1000-1300zł
Wtryski ok. 1200zł
Program - 1000-1200zł
FMIC - to już zależy od własnych umiejętności.

Wiadomo ceny plus minus. Można kupic taniej albo drożej. Ale myślę że Twoja kwota jest realna żeby to osiągnąć ;-)

Aha gówno do sprzęgła to zalezy jak jezdzisz i w jakiej kondycji masz obecnie.
Ja zrobilem już 50tyś po "tuningach" i trzyma sie dobrze seryjny dwumax.
Ale ja delikatnie jeżdzę, nie ma jakiś strzałów i nie daje pełnej kurw... z samego dołu ;-) No i duzo zalezy od programu bo jak ci nawalą momentu na dole to nawet nowe sprzęgło szybko powie papa.
Ostatnio zmieniony przez Lolo 2011-01-03, 22:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
toffic
[Usunięty]

Wysłany: 2011-01-03, 22:46   

a ja bym zmienił dolot (tylko nie z PDka, są lepsze prawie seryjne), wtryski, FMIC program i do 150 spokojnie dojdziesz jak tylko twoje turbo jest zdrowe. Z tego gówno pamiętam kata już nie masz??
 
 
Dexter
Uzależniony od postów


Samochód: golf MK3
Silnik: ABF
Imię: Darek
Pomógł: 18 razy
Wiek: 36
Dołączył: 18 Lis 2008
Posty: 2527
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2011-01-04, 01:22   

wilku ale pomysl ze zrobi Golfine i taki pasacik bedzie wymiekal to jest wlasnie to gówno sie lubi .

ja jestem za tym by zrobil ladne szybkie Mk3 variant bo takich brakuje :) a niespodzianka na drodze niezla jak cie smiga Golf3 do tego w kombi heh
 
 
 
Niki20
Uzależniony od postów


Samochód: Audi Coupe
Silnik: 4.2 V8
Imię: Dominik
Pomógł: 16 razy
Wiek: 35
Dołączył: 09 Cze 2009
Posty: 2494
Skąd: DynóVW
Wysłany: 2011-01-04, 07:47   

Moim zdaniem zmieścisz się w tym przedziale ;-) Wtryski, program i IC myślę by starczyło, a jak by brakło to dmuchawa. :mrgreen:
 
 
 
DJ_SM
Uzależniony od postów


Samochód: Mk IV
Silnik: AXR
Imię: Sebastian
Pomógł: 102 razy
Wiek: 37
Dołączył: 20 Kwi 2009
Posty: 4614
Skąd: Bombaj
Wysłany: 2011-01-04, 09:58   

toffic napisał/a:
a ja bym zmienił dolot (tylko nie z PDka, są lepsze prawie seryjne),
czyżby 1Y? :mikolaj:
 
 
 
Shmatan
Uzależniony od postów


Samochód: Był Romet i Golf
Silnik: Daelim Roadwin
Imię: Kuba
Pomógł: 64 razy
Wiek: 35
Dołączył: 08 Wrz 2009
Posty: 2925
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2011-01-04, 11:46   

160 kuni na seryjnej turbawce z afn'a to może być ciężko - moim zdaniem będziesz musiał zainwestować w jakąś większą (hybrydę awx/arl na przykład)
 
 
qbass
Władca postów

Samochód: 123
Pomogła: 77 razy
Wiek: 39
Dołączyła: 21 Mar 2006
Posty: 1401
Skąd: 122
Wysłany: 2011-01-04, 12:08   

a ja powiem tak:

zrób program na 130/135KM i niczego więcej nie ruszaj pamiętaj że zawsze będzie mało i to czy zrobisz 150 czy 180 czy 200 nie ma to znaczenia - jak chcesz nie mieć problemów to chipnij i tyle
a przede wszystkim to podjedz na hamownie do Tacina zeby się nie okazało że trzeba włożyć 1000 zł zeby była seria :-> a może ( jak w prawie każdym afn'ie są jakieś gifty) :mrgreen:
pamiętaj że magia cyferek to tylko na papierze - liczy się tylko i wyłącznie przebieg wykresu a nie wartości maksymalne niejeden 130KM po czipie lał ARL'a który miał mieć ( i miał bo był hamowany) 190 KM :mrgreen: tyle że nm i km które coś tam ciągnęły miał od 3500 - do 4900 czyli jakieś 1.5 sekundy ;-) a zdrowa 130 stka po programie od 2500 już ciągnie aż miło i to do samego końca :-D
 
 
diabolo
Już coś naskrobał


Samochód: audi a3
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 22 Kwi 2010
Posty: 253
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2011-01-04, 19:46   

Nie hamownia tylko najpierw proponuje logi dynamiczne :) i tak jak pisze bracus program + ewentualnie FMIC i zostawilbym bo to bezpiecznie a jak chcesz moc to turbo+wtryski+pompa i 190 jest w zasiegu :)
 
 
Boroweq
[Usunięty]

Wysłany: 2011-01-04, 20:29   

To już podobno nie te czasy, że AFNy mają gifty (większość tych silników już swoje przeżyło) ;-)

Teraz już chyba mało kto hamuje serie (ja np. nigdy nie miałem hamowanego auta przed, jedynie Daniel z TTC shamował serię, ale to już nie za mojej kadencji, wyszedł gift w postaci +1KM hehe, auto miało na maha 111KM). Jeżeli samochód jest na pierwszy rzut oka zdrowy (da się to szybko sprawdzić vagiem) to robi się program i wtedy ewentualnie wychodzą wszystkie niedomagania, a jeśli z autem wszystko ok to właściciel jedzie do domu. Teraz dla tunerów hamowanie auta przed to zazwyczaj strata czasu. Już było dużo przykładów na to, że jakiego by giftu w serii nie było, to po programie i tak wyjdzie moc jak w każdym innym aucie np. seryjny Leon ARL z mocą 155KM po programie będzie miał 189KM, drugi klient przyjdzie innym leonem, w którym seria wyjdzie 168KM a po programie i tak będzie 189KM.

AFN po samym programie tak jak pisał Bracus może mieć od 130 do 135KM. Pamiętam jeszcze jak Daniel z TTC pokazywał mi wykresy mojej obecnej ibizy i ibizy sąsiada poprzedniego właściciela (obie takie same, w mojej lajtowy program 140.1KM i 303nm, w drugiej na życzenie właściciela hardcorowy program pozwolił uzyskać moc prawie 147KM). Teraz już nie pamiętam kiedy ostatni raz widziałem wykres samochodu z silnikiem 1.9TDI 110KM, który po programie zbliżyłby się choć troszkę do mocy 140KM.

Jeżeli chcesz jeździć i nic się nie martwić to nie przekraczaj 150KM, do takiej mocy wystarczy FMIC i turbosprężarka od AWXa (Passat 1.9TDI 130KM). Po wymianie wtryskiwaczy trzeba już uważać na paliwo, lać dobry olej, wymieniać go częściej itp.

Z tym użytecznym zakresem obrotów w TDI 130KM nie jest tak kolorowo (oczywiście jeżeli mowa o seryjnej turbosprężarce). W tym silniku jest za mała turbosprężarka żeby była w stanie utrzymać moment obrotowy prawie płasko od 2500 do 4500 obr/min. W praktyce jest tak, że im niższej uzyska się maksymalny moment tym szybciej on opadnie. Jeżeli chce się mieć prawie płaski przebieg momentu obrotowego przy tak małej turbosprężarce to niestety odbędzie się to kosztem dołu (np. tak jak było u mnie, max moment 348nm przy prawie 3tyś obr/min). Dużo zależy od stylu jazdy, jedni lubią moc już od niskich obrotów inni nie.

Ja należę do tych drugich, Witek z MR Motors zawsze ze mnie żartuje że jestem bardzo wymagającym klientem heh. W jednym się natomiast zgadzamy, jeżeli diesel ma być szybki (zresztą nie tylko diesel) to musi mieć moc, moment obrotowy przy szybkiej jeździe nie jest tak ważny. Newtonometry przy niskich obrotach są potrzebne to tylko wygoda przy codziennym użytkowaniu.

Teraz porównanie trzech setupów (140KM, 150KM i 165KM). Ten sam samochód, i zbliżone warunki warunki pogodowe (pierwszy filmik niestety w deszczu, więc radzę liczyć czas 100-160km/h).

140.1KM&303nm, 0-170km/h (sam program):
http://www.youtube.com/watch?v=rij16JMHiTA

Auto nie hamowane, 0-170km/h (FMIC+AWX, szacunkowa moc 150KM i 330nm):
http://www.youtube.com/watch?v=6fsObIDw9Mw

165KM&348nm, 0-190km/h (FMIC+AWX+0.230):
http://www.youtube.com/watch?v=DKwKxNygyiw

Więcej filmików (np. 100-180km/h na moim profilu w youtube), pewnie drugie tyle filmików mam na cd. Generalnie na płytkach cd mam bardzo dużo filmików, kręciłem takie filmiki z ciekawości żeby zobaczyć jak wyglądają różnice w osiągach pomiędzy poszczególnymi setupami.

O ile dobrze pamiętam w przypadku mojego auta przy dobrym starcie czasy 0-160km/h wyglądały następująco:

140KM - 19s
150KM - 17.5s
165KM - 15.5s
Obecnie (może być około 170KM) - 15.0s

Do powyższych czasów można przyjąć tolerancję +-0.3s (niestety nigdy dokładnie nie da się zmierzyć takich przyspieszeń).

Dla porównania czasy seryjnego golfa3 ABF i VR6:

ABF - 23s
VR6 - 18s

Mam nadzieję, że udało mi się wyjaśnić kilka kwestii ;-) Dodam jeszcze tylko, że ibiza na kołach 16cali z 1/4 baku, bez kierowcy waży 1120kg

Pozdrawiam ;-)
 
 
Bruno
Uzależniony od postów


Samochód: C5 X7
Silnik: HDI
Imię: Adam
Pomógł: 52 razy
Wiek: 34
Dołączył: 12 Mar 2007
Posty: 4015
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2011-01-04, 21:30   

czyli wtryski 205ki by zostały z tego gówno piszesz
wystarczy turbo awx, FMIC i program dobrze rozumiem??
chodzi o to że chciał bym aby fura przyjemnie jeździła ale i jeździła w miarę bezawaryjnie czyli aby to było z głową przeprowadzone
 
 
 
toffic
[Usunięty]

Wysłany: 2011-01-04, 21:31   

DJ_SM napisał/a:
toffic napisał/a:
a ja bym zmienił dolot (tylko nie z PDka, są lepsze prawie seryjne),
czyżby 1Y? :mikolaj:
No 1Y jest dobre ale są jeszcze lepsze ;-)
 
 
Adamm
Zaawansowany


Samochód: MK5 GTI DSG
Silnik: BWA 250 PS
Pomógł: 12 razy
Wiek: 39
Dołączył: 15 Lut 2008
Posty: 572
Skąd: Mikulice k.Kańczugi
Wysłany: 2011-01-04, 22:48   

Bruno jak chcesz te 150-160 KM, to wtryski 216, turbo awx, FMIC, kolektor AWX ci wystarczy, egr wyrzucić

gówno do sprzęgła to zależy w jakim stanie dwumas, jak nie slizga to jeszcze pojeździsz

najpierw to diagnoza auta czy wszystko z nim ok,

logi prawdę powiedzą i hamowania

na końcu program, nie rób u byle kogo, tylko u pewnych tunerów
 
 
 
Boroweq
[Usunięty]

Wysłany: 2011-01-05, 00:04   

Najrozsądniej to chyba program+fmic (140KM może być w zasięgu), a pieniądze które zostaną przeznaczyć na coś innego ;-) Różnicę w jeździe odczujesz naprawdę znaczną, a wciąż będziesz miał praktycznie seryjny samochód (ma to swoje plusy podczas jakiejś awarii np. wtryskiwaczy).
 
 
Bruno
Uzależniony od postów


Samochód: C5 X7
Silnik: HDI
Imię: Adam
Pomógł: 52 razy
Wiek: 34
Dołączył: 12 Mar 2007
Posty: 4015
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2011-01-05, 03:33   

motor wiem że mam zdrowy dymka nie puszcza pali od strzała, głowica zrobiona itd... pytam ogólnie czysto teoretycznie bo kto wie :mrgreen:
 
 
 
Boroweq
[Usunięty]

Wysłany: 2011-01-05, 12:22   

Puyoll nie za bardzo rozumiem o czym piszesz ? Masz na myśli modyfikację zawartości komputera sterującego pracą silnika na odległość ?

TDI w sposób pobieżny można bardzo szybko szybko ocenić, podpinasz vaga i w mniej więcej 15 minut jesteś w stanie sprawdzić podstawowe rzeczy. To czego ty fizycznie w jakiś sposób nie możesz sprawdzić (np. nie posiadasz wystarczającej wiedzy lub specjalistycznych interfejsów czy narzędzi) sprawdzi osoba która podejmie się strojenia samochodu.

Jeżeli silnik pracuje normalnie, turbosprężarka trzyma zadane ciśnienie, N75, przepływomierz i korekcje w porządku to jedziesz na program. Przyjeżdżasz do "tunera" on zanim podejmie się strojenia sprawdzi pobieżnie samochód (prawdopodobnie sprawdzi to samo gówno ty już zdążyłeś sprawdzić zanim wyjechałeś z domu), jeżeli będzie miał taką ochotę lub ty będziesz nalegał to shamuje jeszcze auto, dostanie się do sterownika i zacznie modyfikować jego zawartość (w przypadku AFN jeżeli ktoś nie posiada sprzętu do Live-mappingu musi za każdym razem lutować kości pamięci). Wgra program, wyjedzie autem na miasto lub wjedzie na hamownie, sprawdzi wszystkie parametry pracy silnika i jeżeli wszystko będzie ok, a trafi z programem to jedziesz do domu. Jeżeli natomiast coś będzie z autem nie tak, osoba strojąca samochód powiem tobie o tym. Poinformuje jak usunąć ewentualną usterkę lub jeśli wyeliminowanie usterki nie będzie skomplikowane i czasochłonne zrobi to na miejscu. Wtedy albo przyjeżdżasz już wtedy w pełni sprawnym autem w innym terminie, albo modyfikacja samochodu odbywa się jeszcze tego samego dnia (zakładając, że usterka została naprawiona na miejscu). Żadna filozofia ;-)

Puyoll wszyscy tutaj na forum zdają sobie z tego sprawę jakie miałeś problemy ze swoim autem, ale pamiętaj o tym że niekoniecznie takie problemy musi mieć każdy forumowicz. Jeżeli z jakichś dla mnie nie zrozumiałych względów ktoś podejmuje się modyfikacji poważnie niesprawnego auta, a tak się niestety czasami zdarza (nie mam tutaj na myśli konkretnie Twojego auta) to nie wróży to nic dobrego. Podobnie jeżeli jedzie się do jakiegoś "tunera", który zmodyfikuje Tobie program w stodole (w praktyce ściągnie z internetu gotowy wsad), wyjdzie po 30 minutach z komputerem w ręce i powie: "Podepnij", zainkasuje 200-500zł i każdy jest zadowolony, z tą tylko różnicą że Twoje zadowolenie może trwać tydzień lub dwa bo po tym czasie np. wystąpi jakaś poważna awaria. Za takie sytuacje można winić tylko i wyłącznie siebie.

Przed podjęciem decyzji o modyfikacji samochodu trzeba sobie jasno odpowiedzieć na jedno bardzo ważne pytanie, a mianowicie: "Czy stać mnie na oszczędzanie ?". Jeśli jesteś bogaty to możesz jechać np. do Bzianka Tuning Garage na program za 200zł. Jeżeli coś się zepsuje to tylko się uśmiechniesz i powiesz: "gówno to dla mnie, takiego magnata, stać mnie coroczne naprawy silnika". Ten mniej zamożny, który nie szasta pieniędzmi na wszystkie strony pojedzie te 30 lub nawet 400km dalej, zapłaci za program 1000zł i na tym jego wydatki prawdopodobnie się skończą. Biedny będzie jeździł z dziewczyną po świecie (pojedzie to tu to tam), a bogaty będzie w tym czasie remontował silnik - paradoks, prawda ? :lol:
 
 
Adamm
Zaawansowany


Samochód: MK5 GTI DSG
Silnik: BWA 250 PS
Pomógł: 12 razy
Wiek: 39
Dołączył: 15 Lut 2008
Posty: 572
Skąd: Mikulice k.Kańczugi
Wysłany: 2011-01-05, 17:25   

Boroweq dobrze napisane :roftl:
 
 
 
kamil
Średniozaawansowany


Samochód: s80
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Sie 2007
Posty: 143
Skąd: nd
Wysłany: 2011-01-05, 18:33   

toffic napisał/a:
DJ_SM napisał/a:
toffic napisał/a:
a ja bym zmienił dolot (tylko nie z PDka, są lepsze prawie seryjne),
czyżby 1Y? :mikolaj:
No 1Y jest dobre ale są jeszcze lepsze ;-)

Pod jakim wzgledem dolot z 1Y jest lepszy np. od PD-ka? Nie slyszalem o tym patencie.
 
 
puyoll
Zaawansowany


Samochód: Toledo 1M
Silnik: SR
Imię: Przemek
Pomógł: 6 razy
Wiek: 34
Dołączył: 31 Maj 2008
Posty: 413
Skąd: Dukla
Wysłany: 2011-01-05, 18:50   

Ja ECU juz mam przerobione, teraz tylko wkladam inna pamiec i jade :P Bo z tym lutowaniem to masakra, mozna troche sie zirytowac ;D A pozatym, to wszystko jest dokladnie tak jak to napisales. Szkoda, ze ja sie napalilem i nawet nie spr. my auta tylko dawaj robimy. A pozniej mialem miec robiony indywidaulny pod moje auto. Teraz za ta kase, gówno mialbym prof. chip musze ladowac w silnik. Tak to jest, czlowiek uczy sie na bledach.

kamil - http://forum.vwgolf.pl/vi...=250748&start=0 masz, moze zrozumiesz ;]
 
 
 
Adamm
Zaawansowany


Samochód: MK5 GTI DSG
Silnik: BWA 250 PS
Pomógł: 12 razy
Wiek: 39
Dołączył: 15 Lut 2008
Posty: 572
Skąd: Mikulice k.Kańczugi
Wysłany: 2011-01-05, 20:08   

puyoll napisał/a:
Ja ECU juz mam przerobione, teraz tylko wkladam inna pamiec i jade :P Bo z tym lutowaniem to masakra, mozna troche sie zirytowac ;D A pozatym, to wszystko jest dokladnie tak jak to napisales. Szkoda, ze ja sie napalilem i nawet nie spr. my auta tylko dawaj robimy. A pozniej mialem miec robiony indywidaulny pod moje auto. Teraz za ta kase, gówno mialbym prof. chip musze ladowac w silnik. Tak to jest, czlowiek uczy sie na bledach.

kamil - http://forum.vwgolf.pl/vi...=250748&start=0 masz, moze zrozumiesz ;]



w ECU z AFN nic nie trzeba lutować :-D
 
 
 
puyoll
Zaawansowany


Samochód: Toledo 1M
Silnik: SR
Imię: Przemek
Pomógł: 6 razy
Wiek: 34
Dołączył: 31 Maj 2008
Posty: 413
Skąd: Dukla
Wysłany: 2011-01-05, 20:12   

Jak to nie? Skoro wiem bo robilem i teraz mam wlozone, tzn. takie przylutowane gniazdo, ze tylko sobie wpinam nowe pamieci. Jak nie wierzysz, to Ci moge foto zrobic :P
 
 
 
Boroweq
[Usunięty]

Wysłany: 2011-01-05, 20:28   

Tylko wiesz, zawsze lepiej jest uczyć się na cudzych błędach ;-) Dlatego też radziłbym wstrzymać się z montowaniem tych wszystkich hiper kolektorów. Niech sobie chłopaki z vwgolf.pl pojeżdżą rok, dwa i się okaże tak naprawdę gówno to warte. Kolektory z AWX też miały być super i w ogóle the best, a po czasie niestety okazywało się że niektórzy musieli robić głowice w swoich silnikach.

Programy do przepływów (np. Moldflow) to fajne narzędzia, ale żeby za ich pomocą uzyskać wiarygodne wyniki trzeba posiadać dużą wiedzę. Podobnie jest z komputerową analizą naprężeń i odkształceń za pomocą metody MES/FEM. Niewielka zmiana (konstrukcji, warunków pracy czy warunków brzegowych) można znacząco wpłynąć na wyniki. Nie wiem kto liczył te przepływy i jaką wiedzę posiada (być może dużą) ale chciałem jedynie uczulić żeby nie brać wszystkiego na wiarę ;-)

Puyoll z tego gówno wiem chcesz zrobić z ibizy "miejskiego huligana" więc zastanów się czy tak naprawdę moment obrotowy jest Tobie do czegokolwiek potrzebny ;-)

W poprzednim swoim poście chyba niechcący za bardzo podkreśliłem rolę ceny chip tuningu. Także teraz postaram się to sprostować. Można za program do auta zapłacić dużo mniej niż 1000zł i mieć "profi chip" ale trzeba jeździć do odpowiednich ludzi, którzy znają się na rzeczy i przerobili już x takich aut, a auta te jeżdżą bez awaryjnie np. ponad 2 lata.

Pozdrawiam ;-)

edit.

Puyoll masz po prostu wlutowane podstawki. Nie trzeba lutować jeżeli tuner posiada sprzęt do live mappingu (moje auto było tak strojne, samochód użytkownika golfer pewnie też bo ta sama osoba stroiła oba auta). Live-mapping idzie po kablu tak jak np. modyfikuje się silniki PD ;-)
Ostatnio zmieniony przez Boroweq 2011-01-05, 20:32, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
toffic
[Usunięty]

Wysłany: 2011-01-05, 22:22   

Taa chciałbym zobaczyć jak zrobisz po kablu MSA 15 z AFNa :roftl:
Pomyliłeś chyba kolego emulator EPROMu z wgrywaniem wsadu przez złącze diagnostyczne, to dwie zupełnie inne bajki ;-)
 
 
Boroweq
[Usunięty]

Wysłany: 2011-01-05, 23:00   

Faktycznie zapomniałem dodać, że gdy program będzie już gotowy trzeba go wlutować ale na etapie strojenia jeszcze nic nie trzeba lutować ;-) Moje niedopatrzenie, dzięki za zwrócenie uwagi (mógłbym kogoś omyłkowo wprowadzić w błąd) ;-)

Pozdrawiam ;-)
 
 
toffic
[Usunięty]

Wysłany: 2011-01-05, 23:44   

Boroweq napisał/a:
Faktycznie zapomniałem dodać, że gdy program będzie już gotowy trzeba go wlutować ale na etapie strojenia jeszcze nic nie trzeba lutować ;-)
Pozdrawiam ;-)

No też nie do końca, przecież musisz wlutować podstawki żeby gdzieś włożyć emulator :prosze: jak skończysz robote, to go wyciągasz, zapisujesz zmodyfikowany plik na kości i je wkładasz do podstawki ;-)
Może zrobie małą fotoporade jak to się robi to wyjaśni się gówno nie gówno :?:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

| Wsparcie techniczne NS update TEAM.

Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 9