FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Grupy | Rejestracja Profil | Zaloguj 

Poprzedni temat «» Następny temat
Czyszczenie głównych punktów masowych
Autor Wiadomość
Shmatan
Uzależniony od postów


Samochód: Był Romet i Golf
Silnik: Daelim Roadwin
Imię: Kuba
Pomógł: 64 razy
Wiek: 35
Dołączył: 08 Wrz 2009
Posty: 2925
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2013-11-06, 12:19   Czyszczenie głównych punktów masowych

Hej

Jako że sezon zimowy się zaczyna, a o "masie" na naszym forum nie znalazłem zbyt wielu tematów to przy okazji zabawy na żabie pomyślałem że pstryknę kilka fotek. Temat jest prosty jak metr drutu i większość użyszkodników nie potrzebuje porad do tego typu zabaw, ale pamiętajmy że wśród nas są osoby dla których osiągnięciem jest samodzielna zmiana koła.

Zanim padną pytania "po gówno" i "chyba Ci się nudziło" - prąd rozruchowy akumulatora w "tedejku" to 700-800A, nawet licząc że maksymalny pobierany przez rozrusznik to 600A, daje nam to 20x większy prąd niż maksymalny dla typowego mieszkania w domu. Po tylu (w moim wypadku 15) latach złącza narażone na wilgoć i zmiany temperatury najzwyczajniej pokrywają się patyną, rdzewieją, przestają idealnie łączyć gówno może prowadzić do spadków napięcia w instalacji.

Zaczynamy od odkręcenia klem oraz nakrętki łączącej blachę bezpieczników z klemą (klucz 10)



Następnie demontujemy drugą część kierownicy powietrza i odkręcamy akumulator (13)



Odkręcamy 4 śruby podstawy akumulatora (10) i ew. śrubę łączącą podstawę z filtrem powietrza - u mnie guma była pęknięta więc udało się je rozłączyć bez odkręcania



Na zdjęciu widzimy trzy punkty - od lewej strony są to główny punkt masowy dla silnika, dla budy oraz jeden z dodatkowych punktów masowych



Wszystkie nakrętki odkręcamy, przylgnie, oczka, gwinty oraz stożki akumulatora czyścimy szczotką drucianą oraz papierem ściernym aż do "srebrności", następnie doczyszczamy IPA (alkoholem izopropylowym, sprayem "kontakt" lub środkiem do odkażania ran opartym na IPA), po czym smarujemy smarem miedzianym (czy też miedziowym) i składamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o posmarowaniu wszystkich gwintów (także tych nie biorących udziału w przekazywaniu prądu) żeby w przyszłości łatwiej je było wykręcić.



Znajdującą się na prawo od akumulatora rurę kierownicy powietrza przy okazji też można wyczyścić - znajduje się w niej siateczka która po tych 10 czy 15 latach jest już silnie zabrudzona i poważnie blokuje przepływ powietrza. U siebie robiłem to jakiś czas temu więc tym razem sobie odpuściłem.

Zdrów
Jaqb
 
 
Harnaś
Zaawansowany


Samochód: Leon Fr
Silnik: ARL+
Imię: Rafał
Wiek: 32
Dołączył: 22 Paź 2013
Posty: 354
Skąd: Rz-ów okolice
Wysłany: 2013-11-06, 12:35   

Jakiś czas temu po naprawie rozrusznika przerabiałem własnie ten temat :prosze: przydatne głownie przed zima :prosze:
 
 
 
sebus_777
Władca postów

Samochód: MK3 GTI TDI USA
Silnik: 1.9 TDI++
Pomógł: 48 razy
Wiek: 32
Dołączył: 18 Maj 2010
Posty: 1240
Skąd: RBR
Wysłany: 2013-11-06, 13:52   

Shmatan fajny temat i przydatny ale wiedz że samochód ma jeszcze kilka takich punktów masowych, nie tylko te które pokazałeś ;-)
 
 
 
Michał_1977
Władca postów


Samochód: Golf MK2 i Audi A4
Silnik: 1,9TDI (ARL) i 1,8T (AEB)
Imię: Michał
Pomógł: 43 razy
Wiek: 47
Dołączył: 02 Lis 2009
Posty: 1635
Skąd: Leżajsk RLE
Wysłany: 2013-11-06, 14:15   

sebus_777 napisał/a:
wiedz że samochód ma jeszcze kilka takich punktów masowych, nie tylko te które pokazałeś

Zgadza się.Ważne jest,żeby (zwłaszcza przed zimą) poprawić styk kabla masowego ze skrzynią biegów.Ma to znaczący wpływ na to,jak wóz będzie odpalał zimą.
 
 
 
Shmatan
Uzależniony od postów


Samochód: Był Romet i Golf
Silnik: Daelim Roadwin
Imię: Kuba
Pomógł: 64 razy
Wiek: 35
Dołączył: 08 Wrz 2009
Posty: 2925
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2013-11-07, 12:06   

sebus_777, wiem, ale na tych masz do 600A prądu chwilowego, a na np. punktach o świateł czy innych raczej dziesięciokrotnie mniej ;] To są "główne", całą resztę czyści się przy okazji innych zabaw.
 
 
Lolo
Uzależniony od postów


Samochód: Golf R20
Pomógł: 122 razy
Wiek: 37
Dołączył: 21 Mar 2006
Posty: 4548
Skąd: R1
Wysłany: 2013-11-07, 13:09   

Ale klem itd. nie powinno się raczej smarować smarem miedzowym. Są do tego specjalne środki.

Miedziowy używa się raczej do hamulców, śrub w zawieszeniu itd.
 
 
Bruno
Uzależniony od postów


Samochód: C5 X7
Silnik: HDI
Imię: Adam
Pomógł: 52 razy
Wiek: 35
Dołączył: 12 Mar 2007
Posty: 4015
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2013-11-07, 14:04   

Lolo napisał/a:
le klem itd. nie powinno się raczej smarować smarem miedzowym. Są do tego specjalne środki.

np kontakt spray
 
 
 
Shmatan
Uzależniony od postów


Samochód: Był Romet i Golf
Silnik: Daelim Roadwin
Imię: Kuba
Pomógł: 64 razy
Wiek: 35
Dołączył: 08 Wrz 2009
Posty: 2925
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2013-11-07, 17:09   

Kontakt spray to spray oczyszczający, odtłuszczający składający się z alkoholu izopropylowego czyli tego samego gówno użyłem przed smarem miedziowym. Natomiast 2 powierzchnie styku (np. klem z aku czy oczka ze śrubą) nie przylegają do siebie idealnie tworząc świetne miejsce do tworzenia się wszelkiej maści utlenień a nawet elektroerozji. Smar miedziowy wyrównuje powierzchnie, wypełnia szczeliny i świetnie przewodzi prąd.

Tak więc zwyczaje zwyczajami, marketing marketingiem, ale fizyka się nie myli ;]
 
 
Michał_1977
Władca postów


Samochód: Golf MK2 i Audi A4
Silnik: 1,9TDI (ARL) i 1,8T (AEB)
Imię: Michał
Pomógł: 43 razy
Wiek: 47
Dołączył: 02 Lis 2009
Posty: 1635
Skąd: Leżajsk RLE
Wysłany: 2013-11-07, 19:29   

Eeee tam,można smarować.Miedziowego nie powinno się używać do elementów aluminiowych.
Miedź w połączeniu z aluminium,powoduje utlenianie się jednego i drugiego.
Wystarczy zapytać jakiegoś elektryka od instalacji domowych lub przemysłowych.Każdy wie i powie,że nie można skręcać kabli miedzianych z aluminiowymi,ponieważ takie połączenia utlenią się i nie będzie "przejścia" ;-)
 
 
 
GOT_SPL
Uzależniony od postów


Samochód: Audi A6 C7 Avant
Silnik: CGQB
Imię: Damian
Pomógł: 74 razy
Wiek: 31
Dołączył: 09 Maj 2010
Posty: 3120
Skąd: Rz-ów okolice
Wysłany: 2013-11-07, 19:52   

z doświadczenia polecam dołożyć po jednym lub więcej przewodzie 35-70mm2 między klemę masową a karoserie i silnik ,oraz plus z alternatora do klemy takie zabiegi w niektórych przypadkach poprawiają napięcie na akumulatorze w ekstremalnych wypadkach o 1V najbardziej w przypadku starszych samochodów
Ostatnio zmieniony przez GOT_SPL 2013-11-07, 20:18, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
hehepack
Zaawansowany

Samochód: Audi A3[8L]
Silnik: 1.9 AGR
Pomógł: 13 razy
Wiek: 34
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 586
Skąd: Boguchwała
Wysłany: 2013-11-07, 20:17   

słynna dzisiaj na SCA BIG 3 :D
 
 
 
macieek3
[Usunięty]

Wysłany: 2013-11-07, 20:57   

Michał_1977 napisał/a:
sebus_777 napisał/a:
wiedz że samochód ma jeszcze kilka takich punktów masowych, nie tylko te które pokazałeś

Zgadza się.Ważne jest,żeby (zwłaszcza przed zimą) poprawić styk kabla masowego ze skrzynią biegów.Ma to znaczący wpływ na to,jak wóz będzie odpalał zimą.


Michał_1977 a mogłbyś napisać dokładnie gdzie są te styki kabli masowych?
 
 
Sławek
Stały zaśmiecacz forum


Samochód: w garażu
Silnik: w szopie
Imię: Sławek
Pomógł: 8 razy
Wiek: 33
Dołączył: 20 Lis 2009
Posty: 674
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2013-11-07, 21:23   

Shmatan, nudzi Ci sie musze to napisac :mrgreen: musze Ci chyba parcha mojego przyprowadzić :prosze:
 
 
 
Michał_1977
Władca postów


Samochód: Golf MK2 i Audi A4
Silnik: 1,9TDI (ARL) i 1,8T (AEB)
Imię: Michał
Pomógł: 43 razy
Wiek: 47
Dołączył: 02 Lis 2009
Posty: 1635
Skąd: Leżajsk RLE
Wysłany: 2013-11-07, 21:37   

macieek3 napisał/a:
Michał_1977 a mogłbyś napisać dokładnie gdzie są te styki kabli masowych?

Kabel masowy idący od aku do silnika,przykręcony jest jedną z śrub,łączących skrzynię z silnikiem.
Zazwyczaj jest to jedna z tych dwóch śrub,które są w najwyższym punkcie skrzyni,czyli szukaj trochę poniżej głowicy.
Poza tym,po kablu od klemy dojdziesz do tego punktu ;-)
 
 
 
dogu
Władca postów


Samochód: Golf Cabrio
Silnik: 1.8 AAM
Imię: Łukasz
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1277
Skąd: Dębica
Wysłany: 2013-11-08, 15:56   

GOT_SPL napisał/a:
z doświadczenia polecam dołożyć po jednym lub więcej przewodzie 35-70mm2 między klemę masową a karoserie i silnik ,oraz plus z alternatora do klemy takie zabiegi w niektórych przypadkach poprawiają napięcie na akumulatorze w ekstremalnych wypadkach o 1V najbardziej w przypadku starszych samochodów

Również polecam :) W Golfie mk II wykonałem taki zabieg z tym,że użyłem przewodu 16 mm2 i ładowanie poprawiło się jak dobrze pamiętam ok 0,5 V ;-)
 
 
 
kornat
Zaawansowany

Samochód: Seat 1M2/Saab 9-3 II FL
Silnik: TDI VP37/ 2.0t
Imię: Konrad
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 27 Kwi 2009
Posty: 357
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: 2013-12-19, 14:13   

A mam pytanie, czy jak odkręcę tylko ten punkt masowy który na tym zdjęciu jest zaznaczony pierwszy od lewej

bez rozłączenia akumulatora to coś się stanie? Rozkoduje mi się radio czy coś podobnego?
 
 
Lolo
Uzależniony od postów


Samochód: Golf R20
Pomógł: 122 razy
Wiek: 37
Dołączył: 21 Mar 2006
Posty: 4548
Skąd: R1
Wysłany: 2013-12-19, 15:02   

Nic się nie stanie. Masa dalej będzie z karoserii.
 
 
kornat
Zaawansowany

Samochód: Seat 1M2/Saab 9-3 II FL
Silnik: TDI VP37/ 2.0t
Imię: Konrad
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 27 Kwi 2009
Posty: 357
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: 2013-12-19, 18:57   

Ok, dzięki za informację. Postanowiłem sprawdzić to miejsce i faktycznie cały konektor oczkowy był czarny.
 
 
Mateusz_golfIV
Średniozaawansowany

Samochód: A4 B6 Avant S-Line
Imię: Mateusz
Dołączył: 05 Kwi 2013
Posty: 89
Skąd: Jarosław
Wysłany: 2014-04-06, 11:08   

w 2.0 bedzie tak samo ?:p
 
 
 
GOT_SPL
Uzależniony od postów


Samochód: Audi A6 C7 Avant
Silnik: CGQB
Imię: Damian
Pomógł: 74 razy
Wiek: 31
Dołączył: 09 Maj 2010
Posty: 3120
Skąd: Rz-ów okolice
Wysłany: 2014-04-06, 11:35   

Mateusz_golfIV napisał/a:
w 2.0 bedzie tak samo ?:p
tak
 
 
GOT_SPL
Uzależniony od postów


Samochód: Audi A6 C7 Avant
Silnik: CGQB
Imię: Damian
Pomógł: 74 razy
Wiek: 31
Dołączył: 09 Maj 2010
Posty: 3120
Skąd: Rz-ów okolice
Wysłany: 2015-01-24, 21:49   

Jeszcze dodam jeden szczegół były akcje serwisowe na luźne nakrętki czyli po prostu słabe dokręcone od konwektorów tych są na akumulatorze na bezpiecznikach i lubiły się palić warto to w każdym starszym VW dokręcić ;-)
 
 
kornat
Zaawansowany

Samochód: Seat 1M2/Saab 9-3 II FL
Silnik: TDI VP37/ 2.0t
Imię: Konrad
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 27 Kwi 2009
Posty: 357
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: 2015-02-14, 14:13   

Dziś jako, że moja Futura po prawie 5latach i 5 miesięcy od kupna nie była ładowana, a odczuwam, że trochę słabiej kręci postanowiłem ją podładować. Jako, że już miałem wyciągnięty akumulator, również pokusiłem się o czyszczenie styków. Dodatkowo wyczyściłem konektor + rozrusznika, który wyglądał tak:

A po wyczyszczeniu tak:


Dodatkowo zobaczyłem jeszcze jeden punk masowy:


Za gówno odpowiadają te 4 punkty masowe przykręcane nakrętką 10 pod aku?

Mam nadzieje, że w końcu skończą się problemy z:
- przy opuszczeniu/podniesieniu elektrycznych szyb światła mijania na chwilkę przygasną, to samo jak chce się zamknąć zamkniętą szybę
- po włączeniu świateł awaryjnych skacze napięcie o 0,2V w rytm świateł oraz widać delikatne przygasanie ekranu climatronica
- napięcie na zimnym silniku wynosi 14,4 w zimie zaraz po odpaleniu nawet 14,6V, wraz ze wzrostem temp. silnika napięcie maleje do 13,8V. Napięcie po podniesieniu obrotów zazwyczaj się nie zmienia czasem na chwilkę skoczy o 0,1V ale zaraz powróci do poprzedniego stanu.
Ogólnie bym sobie nie zawracał tym głowy gdyby nie to, że po włączeniu awaryjnych na zewnątrz słychać trochę inną pracę silnika przez to.
Ostatnio zmieniony przez kornat 2015-02-14, 14:15, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
kornat
Zaawansowany

Samochód: Seat 1M2/Saab 9-3 II FL
Silnik: TDI VP37/ 2.0t
Imię: Konrad
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 27 Kwi 2009
Posty: 357
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: 2015-11-22, 21:45   

Sorki za post pod postem
GOT_SPL napisał/a:
z doświadczenia polecam dołożyć po jednym lub więcej przewodzie 35-70mm2 między klemę masową a karoserie i silnik ,oraz plus z alternatora do klemy takie zabiegi w niektórych przypadkach poprawiają napięcie na akumulatorze w ekstremalnych wypadkach o 1V najbardziej w przypadku starszych samochodów

Takie coś się nada?
http://allegro.pl/przewod...5755474790.html
 
 
hEgE1990
Władca postów


Samochód: Golf II
Silnik: 1.9 TDic
Imię: Grzesiek
Pomógł: 21 razy
Wiek: 34
Dołączył: 04 Kwi 2011
Posty: 1219
Skąd: Łańcut
Wysłany: 2015-11-22, 22:34   

kornat napisał/a:
napięcie na zimnym silniku wynosi 14,4 w zimie zaraz po odpaleniu nawet 14,6V, wraz ze wzrostem temp. silnika napięcie maleje do 13,8V. Napięcie po podniesieniu obrotów zazwyczaj się nie zmienia czasem na chwilkę skoczy o 0,1V ale zaraz powróci do poprzedniego stanu.


A to nie jest tak zawsze? Że doładuje aku i potem spada ładowanie?
 
 
 
kornat
Zaawansowany

Samochód: Seat 1M2/Saab 9-3 II FL
Silnik: TDI VP37/ 2.0t
Imię: Konrad
Pomógł: 21 razy
Dołączył: 27 Kwi 2009
Posty: 357
Skąd: Podkarpackie
Wysłany: 2015-11-22, 22:42   

Raczej tak, bo niby ma to służyć, aby nie przeładowywać akumulatora oraz nie przegrzewać regulatora napięcia. Głównie taki kabel chcę zastosować dodając dodatkową masę w celu wyeliminowania tych skoków napięcia przy kierunkowskazach oraz przygasaniu świateł czy podnoszeniu el. szyby.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

| Wsparcie techniczne NS update TEAM.

Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 11