FAQ | Szukaj | Użytkownicy | Grupy | Rejestracja Profil | Zaloguj 

Poprzedni temat «» Następny temat
Diagnozowanie pompowtryskiwaczy przy pomocy VAG/VCDS
Autor Wiadomość
GOT_SPL
Uzależniony od postów


Samochód: Audi A6 C7 Avant
Silnik: CGQB
Imię: Damian
Pomógł: 74 razy
Wiek: 31
Dołączył: 09 Maj 2010
Posty: 3120
Skąd: Rz-ów okolice
Wysłany: 2014-12-01, 20:54   Diagnozowanie pompowtryskiwaczy przy pomocy VAG/VCDS

Diagnozowanie pompowtryskiwaczy przy pomocy VAG/VCDS

W ocenie stanu układu paliwowego oraz układu wtryskowego silnika logi bywają pomocne ale są jedynie wstępem do dalszej starannej diagnostyki.

:arrow: Bloki pomiarowe dotyczące pompowtryskiwaczy:

- 013 => korekcje dawki paliwa w celu wyrównania czasu pracy cylindrów

- 018 => stan pracy elektrozaworu PD (pozwala określić m.in. ewentualne zapowietrzenie)

- 023 => BIP-y, czyli mówiąc potocznie odczyty określające ewentualną korektę czasu pracy elektrozawora PD

- 001 => oszacowanie bieżącej dawki paliwa (pomaga w diagnozowaniu i stawianiu wstępnych hipotez diagnostycznych

Niektóre wartości widoczne w logach są mierzone, niektóre tylko szacowane przez sterownik silnika (ECU).

Pomiary przeprowadzamy na rozgrzanym silniku z wyłączonymi odbiornikami prądu.


:arrow: Grupa/log statyczna-y 013

W tym logu czujnik Halla mierzy prędkość obrotową wałka rozrządu i czas pomiędzy kolejnymi zapłonami. Sterownik ECU poprzez korekcje dawki oleju napędowego stara się aby silnik na biegu jałowym pracował równomiernie/ optymalnie.
Idealnymi wskazaniami są wartości równe zeru („0”) ale w praktyce występują niewielkie odchyłki.

Pomimo tego, że VAG dopuszcza korekcje (dodatnie i ujemne) w zakresie od – 3 mg/suw do + 3 mg/suw, niezależni fachowcy przyjmują, że bezpieczna granica korekcji jest o połowę mniejsza i zawiera się od – 1,5 do + 1,5 mg/suw., zaś wszystko gówno wykracza poza ten przedział należy starannie analizować i eliminować.

Duże rozbieżności mogą wskazywać na uszkodzenie pompowtryskiwacza (np przez słabe rozpylanie oleju napędowego) ale również mogą wskazywać na (będące skutkiem usterki lub naturalnego zużycia):

- nieszczelność (i/lub zużyte gniazdo PD w głowicy) w osadzeniu pompowtrysku

- utratę kompresji skutkiem różnorodnych uszkodzeń głowicy lub jej uszczelki

- utratę kompresji poprzez elementy układu korbowo-tłokowego, szczególnie pierścieni tłokowych

- uszkodzenia wałka rozrządu

Korekcje ujemne => pojawiają się zazwyczaj w cylindrach bardziej sprawnych, ponieważ uzyskując większą moc zasilanie paliwem jest redukowane.

Korekcje dodatnie => pojawiają się w cylindrach słabszych, gówno bywa skutkiem wcześniej wskazanych niesprawności silnika lub też pogorszonej sprawności pompowtryskiwacza (np. zacierająca się iglica rozpylacza)..

Warto zauważyć, że duże różnice w sprawności poszczególnych cylindrów znacząco wpływają na powstawanie i pogłębiania się drgań układu korbowo-tłokowego w relatywnie niskich częstotliwościach.

To bardzo niekorzystne zjawisko działa destrukcyjnie między innymi na niektóre elementy dwumasowego koła zamachowego wymiernie przyczyniając się do przyspieszonego zużycia tego kosztownego elementu.

W przypadkach, kiedy za podwyższonymi korekcjami nie kryją się żadne ułomności mechaniczne silnika należy zbadać i ewentualnie wyregulować lub zregenerować pompowtryski.

Regenerację pompowtryskiwaczy powinien przeprowadzić profesjonalny serwis posiadający doświadczenie i odpowiednie urządzenia diagnostyczne.

:arrow: Grupa/log statyczna-y 018
Określa stan zaworu pompowtryskiwacza podczas pracy silnika na biegu jałowym jak i podczas zwiększania obrotów silnika. Prawidłowa wartość wskazywana we wszystkich blokach powinna wynosić „0” (zero).

Jeżeli na obrotach jałowych zamiast „0” pokazywane są inne wartości może to oznaczać problemy z wysterowaniem zawora PD, brak paliwa (np. ze względu na zapowietrzony układ paliwowy) lub brak kontaktu elektrycznego w wiązce elektrycznej.

W przypadku problemów z wiązką elektryczną często wystarczającym jest odpięcie wtyczek, oczyszczenie połączeń i delikatne podoginanie konektorów. Takie czynności zapewniają prawidłowy kontakt elektryczny i możliwe zakończenie problemów z szarpaniem , nieregularną pracą silnika.

Informacje dotyczące różnych wskazań (z logu 018):

000 => prawidłowa regulacja
002 => sterowanie podczas rozruchu
004 => małe dawki wtrysku / zamknięty elektrozawór
008 => osiągnięta maksymalną wartość prądu
016 => poza oknem regulacji (np. +/- 30 : +/- 100 us)
032 => zbyt mała liczba próbkowania
064 => błąd przetwarzania
128 => niemożliwe rozpoznanie rozpoczęcia momentu wtrysku


:arrow: Grupa/log statyczna-y 023 czyli BIP-y

BIP ( Begining of Injection Period), jest wskazaniem czasu (odchyłki) otwarcia elektrozaworu od zakładanego prawidłowego/idealnego wyniku którego wartość wynosi „0” (zero) - czyli tyle ile jest przewidywane w oprogramowaniu ECU.
Sterownik mierzy czas w jakim jest pobierany prąd przez cewkę i podczas kolejnego suwu zadaje identyczną wartość.

- Bipy dodatnie oznaczają, że elektrozawór pozostaje otwarty dłużej, gówno może wynikać z oporów które napotyka kotwica elektrozaworu np. ze względu na przytarcie

- Wartość ujemna oznacza krótszy od wzorcowego czas otwarcia i może oznaczać zbyt małą dawkę paliwa dostarczaną do elektrozaworu np. spowodowaną zbyt niskim ciśnieniem oleju napędowego dostarczanego poprzez pompę tandemową, zapchanym filtrze paliwa czy złej jakości paliwie.

W silnikach z PDE (do 2005) prawidłową wartością uważa się przedział liczbowy pomiędzy -/+ 30 jednostek.
Silniki nowsze ale z tradycyjnymi, elektromagnetycznymi PD (PDE) zależnie od modelu mają większy zapas tolerancji ( np. -/+ 60 i więcej).

W silnikach z PPE problemy zaczynają się od wartości -/+ 100 jednostek.

Wypada pamiętać że na wskazywane wartości BIP duży wpływ może mieć jakość połączeń wiązki elektrycznej, regulacja pompowtryskiwacza i synchronizacja rozrządu.
W tym przypadku warto przeprowadzić pomiary/odczyty na wysokich obrotach silnika, np. 3000 rpm.

Starałem się w sposób obiektywny przedstawić ewentualne problemy związane z oceną logów dotyczących pompowtryskiwaczy.


Poradnik przyda się większości użytkowników mających TDI PD oraz chcącym zakupić auto z silnikiem na pompowtryskiwaczach
Ostatnio zmieniony przez GOT_SPL 2014-12-01, 22:43, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Ghost rideR
Zaawansowany


Samochód: Golf III Bon Jovi
Silnik: VR6
Pomógł: 6 razy
Wiek: 37
Dołączył: 10 Wrz 2008
Posty: 506
Skąd: Ustrzyki/Kraków
Wysłany: 2014-12-18, 17:39   

Bardzo fajny opis, ale spotkał się ktos z przypadkiem ze VCDS nie pokazuje grupy 23 ?? Bo spotkałem się z czymś takim w Borze AJM 1.9. Reszta zczytywana bez zarzutów
 
 
 
Penzo
Średniozaawansowany

Samochód: Bora
Silnik: ASZ
Imię: Michael
Wiek: 35
Dołączył: 26 Kwi 2014
Posty: 70
Skąd: Bieszczady ^^
Wysłany: 2015-02-09, 19:52   

Ghost rideR napisał/a:
Bardzo fajny opis, ale spotkał się ktos z przypadkiem ze VCDS nie pokazuje grupy 23 ?? Bo spotkałem się z czymś takim w Borze AJM 1.9. Reszta zczytywana bez zarzutów


witam spotkałem się z tym bajerem
najczęściej jest to ecu w którym nie zmodyfikujesz wsadu przez złącze OBD2
i jest on większy swoimi gabarytami najczęściej w autach z rocznikiem 99
 
 
Robik73
[Usunięty]

Wysłany: 2015-02-28, 19:06   

Panowie mam pytanie czym zdiagnozować SEATA LEONA I 1.6 benzyna z 2004 r.
Mam vag+kkl ale nie mogę się połączyć przy pomocy Polski Vag 4.9. Jakie propozycje będę wdzięczny za szybką odpowiedź. Nie wiem czy trafiłem do dobrego działu jak coś to przepraszam.
Ostatnio zmieniony przez 2015-02-28, 19:06, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Czujnik kontaktu

| Wsparcie techniczne NS update TEAM.

Strona wygenerowana w 0,02 sekundy. Zapytań do SQL: 11