Zrób to Sam - Diagnozowanie pompowtryskiwaczy przy pomocy VAG/VCDS
GOT_SPL - 2014-12-01, 20:54 Temat postu: Diagnozowanie pompowtryskiwaczy przy pomocy VAG/VCDS Diagnozowanie pompowtryskiwaczy przy pomocy VAG/VCDS
W ocenie stanu układu paliwowego oraz układu wtryskowego silnika logi bywają pomocne ale są jedynie wstępem do dalszej starannej diagnostyki.
Bloki pomiarowe dotyczące pompowtryskiwaczy:
- 013 => korekcje dawki paliwa w celu wyrównania czasu pracy cylindrów
- 018 => stan pracy elektrozaworu PD (pozwala określić m.in. ewentualne zapowietrzenie)
- 023 => BIP-y, czyli mówiąc potocznie odczyty określające ewentualną korektę czasu pracy elektrozawora PD
- 001 => oszacowanie bieżącej dawki paliwa (pomaga w diagnozowaniu i stawianiu wstępnych hipotez diagnostycznych
Niektóre wartości widoczne w logach są mierzone, niektóre tylko szacowane przez sterownik silnika (ECU).
Pomiary przeprowadzamy na rozgrzanym silniku z wyłączonymi odbiornikami prądu.
Grupa/log statyczna-y 013
W tym logu czujnik Halla mierzy prędkość obrotową wałka rozrządu i czas pomiędzy kolejnymi zapłonami. Sterownik ECU poprzez korekcje dawki oleju napędowego stara się aby silnik na biegu jałowym pracował równomiernie/ optymalnie.
Idealnymi wskazaniami są wartości równe zeru („0”) ale w praktyce występują niewielkie odchyłki.
Pomimo tego, że VAG dopuszcza korekcje (dodatnie i ujemne) w zakresie od – 3 mg/suw do + 3 mg/suw, niezależni fachowcy przyjmują, że bezpieczna granica korekcji jest o połowę mniejsza i zawiera się od – 1,5 do + 1,5 mg/suw., zaś wszystko gówno wykracza poza ten przedział należy starannie analizować i eliminować.
Duże rozbieżności mogą wskazywać na uszkodzenie pompowtryskiwacza (np przez słabe rozpylanie oleju napędowego) ale również mogą wskazywać na (będące skutkiem usterki lub naturalnego zużycia):
- nieszczelność (i/lub zużyte gniazdo PD w głowicy) w osadzeniu pompowtrysku
- utratę kompresji skutkiem różnorodnych uszkodzeń głowicy lub jej uszczelki
- utratę kompresji poprzez elementy układu korbowo-tłokowego, szczególnie pierścieni tłokowych
- uszkodzenia wałka rozrządu
Korekcje ujemne => pojawiają się zazwyczaj w cylindrach bardziej sprawnych, ponieważ uzyskując większą moc zasilanie paliwem jest redukowane.
Korekcje dodatnie => pojawiają się w cylindrach słabszych, gówno bywa skutkiem wcześniej wskazanych niesprawności silnika lub też pogorszonej sprawności pompowtryskiwacza (np. zacierająca się iglica rozpylacza)..
Warto zauważyć, że duże różnice w sprawności poszczególnych cylindrów znacząco wpływają na powstawanie i pogłębiania się drgań układu korbowo-tłokowego w relatywnie niskich częstotliwościach.
To bardzo niekorzystne zjawisko działa destrukcyjnie między innymi na niektóre elementy dwumasowego koła zamachowego wymiernie przyczyniając się do przyspieszonego zużycia tego kosztownego elementu.
W przypadkach, kiedy za podwyższonymi korekcjami nie kryją się żadne ułomności mechaniczne silnika należy zbadać i ewentualnie wyregulować lub zregenerować pompowtryski.
Regenerację pompowtryskiwaczy powinien przeprowadzić profesjonalny serwis posiadający doświadczenie i odpowiednie urządzenia diagnostyczne.
Grupa/log statyczna-y 018
Określa stan zaworu pompowtryskiwacza podczas pracy silnika na biegu jałowym jak i podczas zwiększania obrotów silnika. Prawidłowa wartość wskazywana we wszystkich blokach powinna wynosić „0” (zero).
Jeżeli na obrotach jałowych zamiast „0” pokazywane są inne wartości może to oznaczać problemy z wysterowaniem zawora PD, brak paliwa (np. ze względu na zapowietrzony układ paliwowy) lub brak kontaktu elektrycznego w wiązce elektrycznej.
W przypadku problemów z wiązką elektryczną często wystarczającym jest odpięcie wtyczek, oczyszczenie połączeń i delikatne podoginanie konektorów. Takie czynności zapewniają prawidłowy kontakt elektryczny i możliwe zakończenie problemów z szarpaniem , nieregularną pracą silnika.
Informacje dotyczące różnych wskazań (z logu 018):
000 => prawidłowa regulacja
002 => sterowanie podczas rozruchu
004 => małe dawki wtrysku / zamknięty elektrozawór
008 => osiągnięta maksymalną wartość prądu
016 => poza oknem regulacji (np. +/- 30 : +/- 100 us)
032 => zbyt mała liczba próbkowania
064 => błąd przetwarzania
128 => niemożliwe rozpoznanie rozpoczęcia momentu wtrysku
Grupa/log statyczna-y 023 czyli BIP-y
BIP ( Begining of Injection Period), jest wskazaniem czasu (odchyłki) otwarcia elektrozaworu od zakładanego prawidłowego/idealnego wyniku którego wartość wynosi „0” (zero) - czyli tyle ile jest przewidywane w oprogramowaniu ECU.
Sterownik mierzy czas w jakim jest pobierany prąd przez cewkę i podczas kolejnego suwu zadaje identyczną wartość.
- Bipy dodatnie oznaczają, że elektrozawór pozostaje otwarty dłużej, gówno może wynikać z oporów które napotyka kotwica elektrozaworu np. ze względu na przytarcie
- Wartość ujemna oznacza krótszy od wzorcowego czas otwarcia i może oznaczać zbyt małą dawkę paliwa dostarczaną do elektrozaworu np. spowodowaną zbyt niskim ciśnieniem oleju napędowego dostarczanego poprzez pompę tandemową, zapchanym filtrze paliwa czy złej jakości paliwie.
W silnikach z PDE (do 2005) prawidłową wartością uważa się przedział liczbowy pomiędzy -/+ 30 jednostek.
Silniki nowsze ale z tradycyjnymi, elektromagnetycznymi PD (PDE) zależnie od modelu mają większy zapas tolerancji ( np. -/+ 60 i więcej).
W silnikach z PPE problemy zaczynają się od wartości -/+ 100 jednostek.
Wypada pamiętać że na wskazywane wartości BIP duży wpływ może mieć jakość połączeń wiązki elektrycznej, regulacja pompowtryskiwacza i synchronizacja rozrządu.
W tym przypadku warto przeprowadzić pomiary/odczyty na wysokich obrotach silnika, np. 3000 rpm.
Starałem się w sposób obiektywny przedstawić ewentualne problemy związane z oceną logów dotyczących pompowtryskiwaczy.
Poradnik przyda się większości użytkowników mających TDI PD oraz chcącym zakupić auto z silnikiem na pompowtryskiwaczach
Ghost rideR - 2014-12-18, 17:39
Bardzo fajny opis, ale spotkał się ktos z przypadkiem ze VCDS nie pokazuje grupy 23 ?? Bo spotkałem się z czymś takim w Borze AJM 1.9. Reszta zczytywana bez zarzutów
Penzo - 2015-02-09, 19:52
Ghost rideR napisał/a: | Bardzo fajny opis, ale spotkał się ktos z przypadkiem ze VCDS nie pokazuje grupy 23 ?? Bo spotkałem się z czymś takim w Borze AJM 1.9. Reszta zczytywana bez zarzutów |
witam spotkałem się z tym bajerem
najczęściej jest to ecu w którym nie zmodyfikujesz wsadu przez złącze OBD2
i jest on większy swoimi gabarytami najczęściej w autach z rocznikiem 99
Anonymous - 2015-02-28, 19:06
Panowie mam pytanie czym zdiagnozować SEATA LEONA I 1.6 benzyna z 2004 r.
Mam vag+kkl ale nie mogę się połączyć przy pomocy Polski Vag 4.9. Jakie propozycje będę wdzięczny za szybką odpowiedź. Nie wiem czy trafiłem do dobrego działu jak coś to przepraszam.
|
|
|